Psihologii Spitalului Județean de Urgență Miercurea Ciuc au formulat o serie de sfaturi practice pentru anagajații spitalului. Marea parte a acestor sfaturi este utilă și pentru publicul larg.

 

 SFATURI PRACTICE DE PSIHOLOGIE

pentru cadrele sanitare, pe durata epidemiei de COVID-19

Indicațiile psihologilor Spitalului Județean de Urgență Miercurea Ciuc

 

Din cauza epidemiei COVD-19 ne confruntăm și cu ceva cu care ne-am mai întâlnit până acum. Nu știm cum și când se va sfârși. Avem senzația lipsei de control asupra evenimentelor.

Considerăm cu drept că supraviețuirea, sănătatea noastră stau la cumpănă. Ne aflăm într-o stare de stres accentuată, când nesiguranței privind rezultatul final al epidemiei se alătură anxietatea care se răspândește foarte repede la nivel social.

Ca medic, cadru sanitar ne pune la încercare o senzație de teamă accentuată, ne e teamă de contactarea bolii, deasemenea nu e de neglijat nici anxietatea pe care o resimțim legat de randamentul profesional: și cu toate acestea cum pot face față și să mai și ajut pe alții?

Suntem puși la încercare de această încărcare sporită, nesiguranță, teamă, îngrijorare, ceea ce poate duce la o stare de criză, de panică. Este important dobândirea unui anumit control în această situație.

Ce e de făcut?

Cu pași conștienți putem încerca întărirea efectivului armatei noastre interioare, sufletești.

Schimbarea atitudinii, concepției generale:

  • Trebuie să admitem că trăim o perioadă care ne pune la încercare. E o situație specială care pretinde foarte multă energie. Suntem constrânși să lucrăm în condiții cu risc sporit, și e posibil să fim nevoiți să luăm decizii grele mai des.
  • Trebuie să acceptăm că în această situație sufletul, psihicul, întreg organismul nostru funcționează în regim forțat, drept rezultat este posibil să avem senzații neplăcute, chiar coșmaruri.
  • Este important să fim atenți la noi înșine, la balansul intern propriu în acest interval de timp deosebit de greu din punct de vedere psihic. Nu este vorba de egoism, deoarece nu e deloc indiferent dacă vom putea face față acestei situații, și prin exemplul nostru motivând și pe alții, doar două săptămâni sau timp de două luni.
  • Intră în acțiune mehanismele instinctive de apărare, adaptare, vindecare a sufletului nostru.
  • Ne aflăm cu toții în această situație și ne putem fi de ajutor unul altuia.

 

Metode practice de disipare a temei și anxietății, pentru menținerea balansului și capacității de muncă în situație de criză

În majoritatea cazurilor apelăm instinctiv la tehnicile de apărare optime pentru scăderea tensiunii sufletești sau mentale, dar iată câteva propuneri practice și eficiente pe durată lungă de la specialiștii din acest domeniu. Alegeți-vă câteva care se potrivesc cel mai bine personalității și domeniului dumneavoastră de activitate.

1. În timpul activității de lucru:

  • Imaginați-vă cum mâna dvs. devine treptat din ce în ce mai curată, așa vă părăsesc gândurile inutile, tensiunile, senzațiile apăsătoare.
  • Efectuați doar intervențiile absolut necesare asupra pacienților infectați.
  • În puținele momente între îngrijirea pacienților, încercați să efectuați câteva exerciții scurte de respirat, măcar un suspin. Acesta va închide interacțiunea cu pacientul precedent și vă va pregătii la îngrijirea următorului.
  • Încercați cât mai frecvent să vă aduceți aminte de experiențe pozitive, și/sau încercați să găsiți cel mai bun moment al zilei respective. Oricât de disperată ar fi situația, cu siguranță se găsește ceva bun în ea (un zâmbet, o exprimare a gratitudinii, o laudă).
  • Încurajați pacienții cu cuvinte însuflețitoare, amabile. Atitudinea plină de speranță vă va fi de folos și dvs.
  • Îndemnați-vă colegii. Lăudați-i, fiți recunoscător pentru ceea ce fac, chiar dacă este ceva banal, de rutină.
  • Utilizați frecvent expresiile ”vă rog” și ”vă mulțumesc” în interacțiunea cu pacienții, colegii. Dacă v-ați purtat încordat cu cineva, sau l-ați jignit, cereți-vă scuze. Nu e nevoie să vă explicați îndelungat, va înțelege.

2. În minutele de pauză, momentele de respiro dintre fazele muncii:

  • Dacă este posibil: uitați-vă la o plantă verde, priviți îndelungat, timp de 20-25 minute priveliștea prin fereastră. Dacă situația nu vă permite, imaginați-vă un peisaj, sau instalați-vă o fotografie frumoasă pe display-ul telefonului dvs.
  • După anumite intervale de timp întindeți-vă mușchii: tensiunea cauzată de stres deseori se acumulează în anumite părți ale corpului (de ex. umeri). Relaxați acea parte a corpului în repetate rânduri.
  • Pe telefonul dvs. uitați-vă la fotografii, filmulețe cu umor, fericite în loc de cele mai recente știri îngrijorătoare.
  • Citiți, ascultați, spuneți bancuri.
  • Ascultați muzică relaxantă, înălțătoare.
  • Încercați să găsiți împreună cu colegii latura caraghioasă a situațiilor în care vă găsiți.
  • Hrăniți-vă corect, balansat, de preferat în ambianță și atmosferă plăcută.

3. Dacă aveți posibilitatea, retrageți-vă într-un loc liniștit

  • Chiar și pentru un timp scurt (5-25 minute) încercați să meditați, sau doar închideți ochii, încetiniți-vă respirația, urmărind fluxul aerului cum intră și iese, sau relaxați-vă treptat părțile corpului, și/sau ascultați muzică relaxantă, meditație dirijată.
  • Căutați printre amintiri senzația de a iubi pe cineva, sau de a fi iubit de cineva (asta duce la creșterea nivelului de oxitocină în creier, având efect de diminuare a anxietății, durerii, a tensiunii).
  • Imaginați-vă împlinirea unui scop, unei dorințe: cum va fi, ce veți face când lucrurile se vor rezolva, totul se va reîntoarce la normal. (de ex. voi îmbrățișa pe cine iubesc, voi sta acasă în grădină și mângâi câinele). În momentele grele gândiți-vă des la asta.
  • Faceți uz de autosugestie pozitivă: ”Pot să fac asta, o voi rezolva”, ”sunt sănătos și puternic”, ”am resurse destule”, ”suport foarte bine încercările”, ”caos pe dinafară, pace înăuntru” sau ceva de genul. Ceea care vă întărește, motivează cel mai bine, repetați-l de 10-15 de ori (util mai ales înainte de culcare sau imediat după trezire).
  • Gândiți-vă la toți acei colegi ai dvs. din toată lumea care lucrează în aceleași condiții. Fiți mândru de ceea ce faceți, de colegi, pentru că faceți un bine întregii omeniri.

 

Sugestii practice pentru ameliorarea comunicației cu pacienții

Alegeți-vă câteva dintre următoarele, dintre care vi se potrivesc cel mai bine:

  • Respectați formulele obișnuite de comunicație: salutare, rămas bun, (bună dimineața, somn ușor, noapte bună, etc).
  • Utilizați cât mai des formulele ”vă rog”, ”mulțumesc” și în comunicarea cu pacienții.
  • Dacă ați fost nerăbdător sau agresiv cu un pacient, cereți-vă scuze fără jenă. Va fi mai ușor după.
  • Oferiți pacientului oportunitatea de a alege ce dorește, în ce ordine etc.
  • Utilizați formula de comunicare ”noi”, exprimați-vă în persoana întâia, plural. În loc de ”vă voi face analize” spuneți ”hai să vedem care este cauza simptomelor dvs.”.
  • Explicați care este scopul intervenției, enumerați detaliat ce faceți și de ce (tragem cu urechea la plămâni, să vedem dacă e vreo schimbare).
  • Atingeți scurt pacientul (puneți mâna scurt pe umerii lui) la începutul și la sfârșitul intervenției, examinării. Dă un ton mai uman întregii situații.

 

Reguli și condiții de bază din punctul de vedere al organizării activității:

  • Persoanele care lucrează în prima linie să poată lua 5 minute de pauză cu acordul superiorului, cel puțin de două ori în patru ore
  • Totodată să dispună de o pauză planificată de 20-30 minute. Pe termen lung e de importanță deosebită, chiar dacă se pare pierdere de timp.

 

Indicații practice pentru acasă, pregătirea pentru muncă

  • În legătură cu epidemia informați-vă doar din surse oficiale și evitați consumul excesiv de știri. Citiți liniștit studiile specialiștilor calmi, comunicate oficiale, dar și conținuturi relaxante, cu umor.
  • În vederea diminuării nesiguranței și tensiunii, stabiliți un termen interior până când credeți că vă puteți descurca cu încărcătura sufletească și fizică sporită. Nu este necesar ghicirea exactă a intervalului, când va veni timpul, veți replanifica bucuros, dar sufletul trebuie să știe care-i planul.
  • Dați-vă timp pentru reîncărcare, odihnă, dormit. Scădeți-vă celelalte sarcini, responsabilități, nu încercați să procedați la maxim în toate domeniile. Acasă asumați-vă mai puțin, doar așa puteți evita extenuarea.
  • Nu vă copleșiți cu treburile de-a casei, scrieți o listă a lucrurilor pe care în această perioadă nu le veți face la fel ca până acum. (ex. Nu veți găti zilnic, curățenia nu va fi printre priorități).
  • Nu vă suprasolicitați sufletește. Permiteți-vă să fiți obosit, să faceți greșeli, să spuneți nu, să căutați, faceți doar ceea ce vă oferă bucurie.
  • Stabiliți perioade ”fără virus”. Găsiți-vă activități plăcute, fie asta doar câteva minute de liniște completă, sau ceva interesant de pe internet.
  • În timpul liber faceți exerciții de relaxare, meditații, (pe internet se găsesc mai mult decât destule pentru toată lumea) ceea ce vă ajută în direcționarea mai conștientă a trupului, sentimentelor.

(Semmelweiss Mindfullnes, Tudatos jelenlét meditációk (Dr. Perczel- Forintos Dóra): https://www.youtube.com/channel/UC48U9aV3ubSGjGwLru41XCw sau

     https://www.sas-ok.hu/szuggesztiok-tanacsok-tippek-az-uj-koronavirus-covid-19-helyzetre.)

  • Faceți exerciții de gimnastică (ajută în dezbaterea anxietății, în antrenarea corpului, minții, crește rezistența și menține echilibrul sistemului nervos).
  • Nu încercați să mușamalizați senzațiile rele, teama, îngrijorarea, este important să încercați să le mențineți la un nivel rezonabil, încercați să le conștientizați, să reflectați asupra cauzelor care stau la baza acestora, și găsiți metodele eficiente de combatere a acestora.
  • Consumarea băuturilor alcoolice, fumatul, administrarea de calmante sunt doar soluții temporare, pe termen lung chiar pot amplifica și înrăutăți situația.
  • Dacă ați ajuns pe punctul când simțiți că tensiunea, senzațiile rele s-au acumulat prea mult, găsiți pe cineva care vă poate asculta, și accepta cu tot ce aveți de spus.
  • În caz dacă vă îngrijorați în mod excesiv, intrați în panică sau aveți gânduri prea depresive, apelați la ajutor profesional. În aceste zile mulți psiologi oferă consultații gratuite, îngrjire sufletească, terapie online – să ne folosim de prilej, nu-i de rușine să cerem ajutor, ci cea mai importantă trăsătură a omului matur.
  • Căutați-vă resursele spirituale vechi sau recent dobândite, ascultați-vă vocea interioară timp de câteva minute, recurgeți la meditație sau rugăciuni. Dumnezeu sau acea ființă superioară în care credeți ne ascultă chiar în aceste momente, și ne este alături să ne întărească.

 

Indicații practice în situație de panică sau criză

Pot apărea de la semne de anxietate generală până atacuri de panică:

  • Reacții biologice: palpitații, simptome cardio-vasculare, simptome entero-gastrice, tremurare, transpirație.
  • Reacții sufletești: îngrijorare, și/sau demoralizare, surescitare, amorțeală, încremenire sau chiar opozitul acestora, panica, ce poate îndemna la reacții necugetate.


Când trebuie apelat la ajutorul psihologului sau psihiatrului?

  • când organismul nostru reacționează complet instictiv, și nu mai putem regla, opri, diminua reacțiile biologice cu puterea gândurilor.
  • în situața în care echilibrul mental, sufletesc este dat complet peste cap.

 

Semnalmentele omului aflat în situație de criză:

  • în timp ce se îngrijorează, îi este teamă, se gândește mai tot timpul la soluții
  • devine impulziv, își poate controla reacțiile sentimentale doar în măsură mică sau deloc
  • munca, activitatea lui nu mai dă randament
  • judecă, apreciază pe alții doar în raport dacă primește ajutor sau nu de la ei
  • se simte copleșit: știe multe despre problemă, dar nu-l poate categoriza, cântări bine ce e de făcut
  • nu-și poate controla temerile, ele devin obsedante și persoana intră într-o spirală emoțională
  • nu se poate odihni, regenera, are tulburări de somn
  • are atacuri de panică, i se opresc toate funcțiile psihice, cognitive

 

Etapele stării de criză:

  • poate porni cu o oarecare negare.
  • apoi tensiunea reprimată își caută o cale de canalizare, ceea ce se poate evidenția prin căutarea ”responsabililor, vinovaților”; aruncarea vinei asupra altora.
  • apoi începe să nădăjduiască că poate face ceva, pentru evitarea situației amenințătoare; în această fază e des întâlnit negocierea cu vocea interioară.
  • apoi ca rezultat al eșecului ajunge la punctul cel mai jos, în acel moment se simte complet neputincios, poate resimți singurătate accentuată, durere sufletească.
  • în cea din urmă etapă vine acceptarea, și persoana pornește în sus pe pantă. Deja poate fi deschis la noi posibilități, își ia avânt nou, și poate privi cât de multe a învățat despre sine și despre lume, toate sentimentele de până acum capătă sens, și împreună cu învățăturile noi se creează o nouă stare de echilibru sufletesc.


Deci:
! pot exista etape foarte dureroase și pline de mânie
! pot exista intervale pline de entuziasm, ca apoi să vină din nou sentimente negative
! toate acestea sunt normale și ajută la vindecarea sufletului
! aceste etape se pot schimba intermitent
! persoana afectată poate rămâne blocat în oricare dintre aceste etape, dar cu ajutor profesional poate trece mai departe
! pornesc procesele instinctive și eficiente de vindecare a sufletului
! ne aflăm împreună în această situație și ne putem fi de ajutor în măsură considerabilă

                

Panica face ravagii printre cei siliți să o ia la goană, doar când ei sunt complet necunoscuți unul altuia, nimeni nu cunoaște pe nimeni, nu există nimic ce să le lege din punct de vedere psihologic. Cu cât sunt mai multe legături puternice între ei - relații de cunoștință, prietenie, rudenie-, acelea pot împiedica dezvoltarea completă, letală a reacțiilor de panică” (Dr. Csepeli  György)

           

Indicații practice adiționale:

Cum putem fi noi de ajutor colegilor, celor dragi noi aflați în situație grea?
 

  • Să nu-l lăsăm singur.
  • Să le oferim șansa de a-și exprima sentimentele și să le acceptăm. Suprimarea emoțiilor, sentimentelor poate cauza pe termen îndelungat, boli mentale, sufletești, chiar somatice(fizice). Acesta este primul pas spre ameliorarea stării incomode în care se află.
  • Să-l încurajăm că totul se va schimba curând, este capabil să scape de greutăți, dacă nu singur, atunci cu ajutor.
  • Să-l ascultăm atent, fără să-l judecăm. Dacă ne pasă de starea celuilalt, să avem ceva util de spus, de făcut. Ne va face bine ș nouă.

 

Ce e de făcut în situație acută de stres?

(Dr. V. Komlósi Annamária)

  • Inspirați încet (o mie unu, o mie doi, o mie trei...) prin nas, umpleți-vă plămânii în mod plăcut până la burtă.
  • Spune cu voce înceată sau interioară: „corpul mi se umple cu calm”. Expiră încet (o mie unu, o mie doi, o mie trei...) și golește-ți plămânii până și cavitatea burtei.
  • Spune cu voce înceată sau interioară: „Corpul se eliberează de tensiune”.
  • Repetă asta de cinci ori, încet și relaxat.
  • Repetă zilnic, ori de câte ori este nevoie.

 

Acest material este un scurt rezumat al psihologiei crizei, precum și al tuturor materialelor de specialitate apărute în legătură cu recenta perioadă epidemologică.

 

Redactat de: Kacsó Éva și Sógor Enikő, psihologi

 

Bibliografie:

             Karnatovskaia, Lioudmila V., M.D. Mayo Clinic, USA. și Varga Katalin PhD, ELTE Budapesta

            Dr. Somosiné Tésenyi Timea, specialist în igiena mentală,  Univeritatea Semmelweis

            V. Komlósi Annamária, Probleme psihologice, socio-psihologice și răspunsuri referitoare la coronavirus

            Dr. Csepeli György, sociolog ,O altfel de panică”

 

Menu